Saturday, June 21, 2008

Pokok Solanum Tribolatum

Salah satu herba yang digunakan dalam perubatan Jawi untuk perawatan kanser.Solanum ialah sejenis pokok terung yang berduri dan berbuah kecil dan kadangkala disebut sebagai terung pipit.Di India herba ini digunakan dalam perawatan Avuveda untuk tujuan yang sama.

Saya tidak tahu bagaimana keluarga saya mengetahui hal ini sejak dahulu.Datok saya telah menggunakan untuk perawatan TBC dan batuk berdarah(santau - istilah dahulu).Kaedah perawatan ini disambung oleh bapak saudara saya (Hj Mat) untuk dijadikan penawar bagi semua jenis penyakit.

Pokok terung(keseluruhan) dikeringkan dan dicampur dengan tulang ikan Yu/Hiu-ind dijadikan ubatan untuk kanser,sakit sendi,kencing manis,TBC dan lain-lain lagi.Hasil pengkajian saya mendapati herba yang disinergikan bersama ikan memberikan potensi sebanyak 13 kali ganda dari pengambilan bersendirian.(tunggal).Kini HPA mengeluarkan produk ini yang dikenali sebagai Shark cartilage plus.

Kanser lidah dan radang prostat sangat mujarab menggunakan produk ini disamping ubatan HPA yang lain.InsyaAllah.

No comments: