Monday, June 16, 2008

Corcinium sebagai antibiotik

Corcinium bluminium adalah nama saintifik kepada pokok mengkunyit dan digunakan sebagai antibiotik terutama untuk masalah resdung/sinusitis.Bagi kes patah tulang herba ini sekali lagi digunakan agar tidak berlaku jangkitan ditempat luka yang boleh menyebabkan nanah.

Satu lagi kegunaan corcinium ialah untuk masalah kudis buta.Ia juga memberikan kesan yang mujarab bagi pengguna .Satu perkara yang perlu diingat sewaktu anda menggunakan corcinium plus untuk perawatan kudis jangan mengambil halia atau lengkuas bersama makanan.InsyaAllah berkesan.

Jika digunakan untuk tujuan penyakit resdung ,dicadangkan untuk membuka kapsul dan di campur dengan madu lebah bersama segelas air.Sekiranya terasa agak panas dibahagian tekak,kurangi dos yang digunakan kerana herba ini termasuk dalam kumpulan herba panas.

2 comments:

Herbalis-Hadi™ said...

Assalamualaikum tn haji..

mengenai cara pemakanan untuk penyakit resdung.. saya kurang pasti mengenai turutan ubat..mungkin tn haji boleh memberi sedikit komen..

kaedah yang saya lakukan ketika iini adalah 2 kapsul coscinium dibuka.. kemudian dimasukkan ke dalam segelas iar suam2 kuku.. kemudian dihidu bagi tujuan aromatheraphy.. seterusnya dititiskan 2-3 titis madu seterusnya di kacau arah lawan jam ..kemudian diminum..

persoalannya disini.. madu dalam konspe kemasukkannya..dimasukkan madu dahulu sebelum air..atau sudah dimasukkan kemsemuanya dahulu dan diakhiri dengan madu?

sekian soalan saya.. terima kasih.

Herbalis-Hadi™ said...

maaf.. saya sudah menjumpai jawapan persoalan saya pada posting th haji pada bulan mei..

terima kasih